7 januari 2017

Temperatuursjaal

Op dit moment ben ik bezig met een temperatuursjaal. Dit idee heb ik opgedaan bij Ravelry, een online handwerk community. Wat is het precies? De sjaal wordt gebreid op basis van de temperaturen die zich op de dagen in een jaar hebben voorgedaan. De temperaturen worden ondergebracht in groepen en elke groep heeft zijn elke kleur.
Als voorbeeld de sjaal die ik nu aan het maken ben, in opdracht van een kennis. Zij wil graag een sjaal gebaseerd op de temperaturen uit het jaar 1963. Deze kun je terugvinden op een klimaatpagina van het KNMI. 

Temperatuursjaal 1963 (weerstation De Bilt)
De temperatuurverdeling is als volgt:
-5,1 en lager: marineblauw
-5 tot -0,1: lichtblauw
0 tot 4,9: limoengroen
5 tot 9,9: donkergroen
10 tot 14,9: beige
15 tot 19,9: lichtroze
20 tot 24,9: kastanjebruin
25 en hoger: rood

De mogelijkheden zijn natuurlijk legio: andere temperatuurverdeling, andere kleuren, whatever. Net precies wat jezelf leuk vindt. Misschien heb je favoriete kleuren die hierin verwerkt kunnen worden, of vind je een sjaal helemaal in ton-sur-ton kleuren leuk. 8 verschillende tinten groen/geel bijvoorbeeld, of rood/oranje of paars of..... vul maar in.

Het garen is: Drops Alpaca - 100% alpaca. Ik brei in het rond op naald 2,5 mm. Wanneer de sjaal af is, worden de boven- en onderkant gesloten met franjes.

Vandaag heb ik van de bovengenoemde sjaal de eerste foto gemaakt nadat ik de maanden januari, februari, maar en april af had. De kleuren op de foto met de sjaal komen niet tot hun recht, omdat het licht vanwege het weer (sneeuw/vorst) niet goed was. Maar dan heb je in ieder geval een idee.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten